Kun saat tiedon lennon myöhästymisestä, tarkista ensimmäiseksi lentoyhtiön viestintäkanavat ajantasaisen tiedon saamiseksi. Useimmat lentoyhtiöt lähettävät päivityksiä sähköpostitse tai tekstiviestillä, ja tietoja voi seurata myös lentoyhtiön sovelluksen tai verkkosivujen kautta.
Ota yhteyttä lentoyhtiön asiakaspalveluun puhelimitse tai lentokentän palvelutiskillä. Selvitä uusi lähtöaika ja kysy vaihtoehtoisista lennoista, etenkin jos sinulla on jatkoyhteyksiä. Jos olet saapunut lentokentälle omalla autolla ja pysäköinyt sen, ilmoita myöhästymisestä myös pysäköintipalvelulle.
Voit hyödyntää pysäköintiaikaa tutustumalla lentokentän palveluihin tai järjestämällä perheellesi mukavaa ajanvietettä. Näin odotusaika kuluu miellyttävämmin, erityisesti jos matkustat lasten kanssa.
Mitkä ovat matkustajan oikeudet myöhästyneen lennon tapauksessa?
EU-säädösten mukaan matkustajilla on merkittäviä oikeuksia myöhästyneen lennon tapauksessa. Jos lento myöhästyy yli kaksi tuntia, lentoyhtiön on tarjottava aterioita ja virvokkeita. Yli viiden tunnin viivästyksessä voit valita lipun hinnan palautuksen tai uudelleenreitityksen.
Korvausvaatimus kannattaa tehdä kirjallisesti suoraan lentoyhtiölle. Säilytä kaikki dokumentit, kuitit ja tiedot lennosta mahdollista korvauskäsittelyä varten.
Jos joudut yöpymään odottamattomasti, lentoyhtiön on järjestettävä majoitus ja kuljetus hotellin ja lentokentän välillä. Näistä oikeuksista on hyvä olla tietoinen jo ennen matkaa.
Miten valmistautua etukäteen mahdollisiin lentomyöhästymisiin?
Varaudu mahdollisiin viivästyksiin tarkistamalla matkavakuutuksesi ehdot jo ennen matkaa. Hyvä vakuutus kattaa usein lennon myöhästymisestä aiheutuvia kuluja ja tarjoaa apua ongelmatilanteissa.
Varaa aina riittävästi aikaa lentokentälle saapumiseen ja mahdollisiin vaihtoihin. Tallenna puhelimeesi tärkeitä yhteystietoja: lentoyhtiön asiakaspalvelu, vakuutusyhtiösi hätäpalvelu ja pysäköintipalvelun numero.
Lataa lentoyhtiön mobiilisovellus, josta näet reaaliaikaiset päivitykset lentoosi liittyen. Pakkaa käsimatkatavaroihin välttämättömyydet yön yli selviämiseen, kuten hygieniatarvikkeet ja vaihtovaatteet, erityisesti jos matkustat lasten kanssa.
Miksi Aviaparkki on paras valinta lentomatkustajalle?
Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitseva pysäköintipalvelu tarjoaa joustavia ratkaisuja myös odottamattomissa tilanteissa, kuten lennon myöhästyessä. Palvelu ymmärtää matkustamisen yllätykset ja tarjoaa ratkaisuja, jotka helpottavat tilannetta.
Pysäköintialueen erinomainen sijainti vain muutaman minuutin päässä lentoasemasta säästää aikaa ja vaivaa, erityisesti perheille. Maksuton shuttle-kuljetus toimii ympäri vuorokauden, joten pääset sujuvasti terminaaliin ja takaisin myös myöhästyneen lennon tapauksessa.
Edulliset hinnat ja ympärivuorokautinen turvallisuus takaavat, että autosi on hyvässä turvassa koko matkan ajan. Verkkovarausjärjestelmän ansiosta voit varmistaa paikkasi etukäteen ja saada samalla merkittäviä säästöjä. Varaamalla pysäköinnin ennakkoon osana matkasuunnitelmaasi varmistat sujuvan alun ja päätöksen matkallesi kaikissa tilanteissa.